Column Mobiliteit

Februari 2022

In de aanloop naar de Haarlemse gemeenteraadsverkiezing van 2022, organiseerde de Pletterij het grote verkeersdebat. Hans van Eeden bracht hierin de volgende gesproken column in:

De openbare ruimte van de stad bestaat voor het overgrote deel uit verkeersruimte voor de auto. Zowel rijdend als nutteloos stilstaand. Hierbij is het totaal ruimtegebruik enorm, maar het nuttig gebruik maar voor een beperkt aantal personen. Er moeten steeds meer woningen (en dus ook werkgelegenheid) bijkomen, en dus ook nog steeds meer rijdende en stilstaande auto’s. Dit trekt de stad niet langer, de rek is er al heel lang uit. En als de rek er uit is gaat het scheuren: de stad wordt onveiliger, onaantrekkelijker, onbereikbaarder en ongezonder. Dit leidt uiteindelijk tot verval. En nee, de elektrische auto is niet de oplossing maar slechts een excuus om nog langer gebruik te maken van de auto. Het maakt de stad hooguit iets schoner, maar niet veiliger en leefbaarder. Een leefbare stad van de toekomst heeft ruimte nodig voor ontspannen, samenkomen, sporten, recreëren en consumeren in de openbare ruimte (voor de deur, zonder daarvoor met de auto op stap te hoeven). Als collectief verlengde van je eigen individuele woonruimte. We vervoeren ons in die stad efficiënt collectief of individueel per fiets. Dit vraagt om een transitie waarmee we nu echt moeten beginnen. Stop per direct met het faciliteren van de auto. Geen nieuwe parkeergelegenheden, geen nieuwe of verbeterde infrastructuur voor de auto. Laat de stad voor de auto juist vastlopen zodat mensen alternatieven gaan waarderen. Los vastlopende plekken niet op maar haal ze weg, ten bate van kwalitatieve verblijfsruimte. Knooppunten oplossen betekent per definitie uitstel van de transitie. Besteed het vrijgekomen wegenbudget aan fietsvriendelijkheid en uitmuntend collectief vervoer. Internationaal zijn er voorbeelden te over van steden waarbij collectief vervoer en stedelijke verblijfsruimte prachtig hand in hand gaan. Stuur bij nieuwbouwprojecten op een parkeerverbod i.p.v. een parkeernorm. Maak nieuwe woningen die géén parkeermogelijkheid hebben. Al die extra parkeerplaatsen met enorme ruimteclaim vergroten ook het aantal verkeersbewegingen in de stad en die rek was er dus juist uit. Met de overspannen woningmarkt is dat juist nu een prachtige kans! Het zal veel sneller worden geaccepteerd dat dit een consequentie is van het wonen in een stad, met alle andere kwaliteiten. Daarnaast zijn jongeren sowieso al minder gefocust op autobezit en in combinatie met goedkoper bouwen door het ontbreken van de dure parkeerfaciliteiten maken jongeren meer kans op een woning in de stad. Ook dat vergroot de leefbaarheid van de stad! Kortom, realiseer juist nu zoveel mogelijk stedelijke functies die NIET bereikbaar zijn met de auto, stop met verder faciliteren en bouw deze juist af. Forceer en realiseer hiermee een stad met de openbare ruimte als verblijfsruimte! En zie er vooral niet tegenop: het wordt een heerlijke, gezonde en gelukkige stad voor iedereen! Wat houd ons nog tegen?